1

راز موفقیت حوزه‌های سنتی؛ هشدار سید حسن نصرالله به «حوزه‌های دانشگاه‌زده»

  • کد خبر : 4318
  • 06 مهر 1404 - 9:13
راز موفقیت حوزه‌های سنتی؛  هشدار سید حسن نصرالله به «حوزه‌های دانشگاه‌زده»

📌 محور اصلی: در چهلمین سالگرد تأسیس حوزه علمیه بعلبک، سید حسن نصرالله با بازخوانی تجربه حضورش در نجف و مهاجرت به لبنان، بر اهمیت حفظ روح ویژه و سنتی حوزه‌ها تأکید کرد. او بر این باور است که هرگونه فاصله‌گیری از این سنت، حوزه‌های علمیه را در معرض فرسایش هویت و تبدیل‌شدن به مراکز […]

📌 محور اصلی:

در چهلمین سالگرد تأسیس حوزه علمیه بعلبک، سید حسن نصرالله با بازخوانی تجربه حضورش در نجف و مهاجرت به لبنان، بر اهمیت حفظ روح ویژه و سنتی حوزه‌ها تأکید کرد. او بر این باور است که هرگونه فاصله‌گیری از این سنت، حوزه‌های علمیه را در معرض فرسایش هویت و تبدیل‌شدن به مراکز آموزشی صرف ـ مشابه دانشگاه‌ها ـ قرار می‌دهد.

🔻 روایت:

🔹 سفر از نجف به لبنان: نصرالله توضیح داد که انتخاب همراهی با سید عباس موسوی به‌خاطر اعلمیت نبود، بلکه ارتباط صمیمی و تربیتی میان آن‌ها دلیل اصلی بود.
🔹 نقش پدرانه استاد: سید عباس نه‌فقط مدرس، بلکه ناظر و حامی زندگی شخصی شاگردان بود؛ از وضعیت جسمی و مالی تا ازدواج و پیشرفت علمی آنان.
🔹 پیگیری علمی دقیق: دانش‌پژوهان می‌دانستند که استاد، رفتار علمی آنان را به‌دقت تحت نظر دارد. همین پیگیری مداوم، انگیزه و انضباط در تعلیم را تقویت می‌کرد و حتی ترس سازنده‌ای ایجاد می‌نمود.

🔻 راز حوزه‌های سنتی:

✅ ارتباط انسانی و معنوی استاد و شاگرد، جوهره حوزه‌های سنتی است؛ رابطه‌ای که در آن، علم و تربیت در کنار هم پیش می‌روند.
✅ استاد سنتی حوزه، هم پناهگاه فکری و هم تکیه‌گاه انسانی است، نه صرفاً یک آموزش‌دهنده.
✅ این روح تربیتی، بر پایه هم‌زیستی علمی، نظارت مستمر و مسئولیت اجتماعی بنا شده است، و به‌مرور شاگرد را به بخشی از خانواده استاد بدل می‌کند.

🔻 هشدار به حوزه‌های علمیه امروز:

🔹 در حوزه‌های دانشگاه‌زده، حجت‌الاسلام دکترها پس از تدریس، کلاس را ترک می‌کنند؛ بی‌آنکه در جریان مشکلات و وضعیت علمی شاگردان باشند.
🔹 گاه حتی رابطه‌ای حداقلی شکل نمی‌گیرد و استاد، نام طلابی که در کلاس هستند را به‌خاطر نمی‌سپارد.
🔹 نتیجه این گسست رابطه، از دست رفتن حس تعلق و پیوند معنوی در فضای آموزش دینی است که به‌تدریج حوزه را به مرکز آموزش بی‌روح بدل می‌کند.

🔻پیامدهای تفاوت دو مدل:

– حوزه سنتی: تربیت جامع، پیوند معنوی، اعتماد بلندمدت، ساختار خانواده‌محور، انتقال اخلاق و سبک زندگی در کنار علم.
– حوزه دانشگاه‌زده: آموزش تک‌بعدی، رابطه حداقلی، مدرک‌گرایی، ضعف پیوند اجتماعی، کاهش تأثیر تربیتی بر نسل آینده.

🔻 جمع‌بندی :

سخنان سید حسن نصرالله یادآوری می‌کند که بقای حوزه‌های علمیه تنها در گرو حفظ سبک سنتی و معنوی آموزش است. این مدل موفق، طلاب را نه‌تنها به عالم دینی، بلکه به انسان مؤثر اجتماعی بدل می‌کند.
در عصر مدرک‌گرایی، بازگشت به اصول ارتباط انسانی و پدرانه میان استاد و شاگرد، همان «روح حوزه» است که بدون آن، علم دینی به‌سرعت از اصالت خود تهی خواهد شد.

لینک کوتاه : https://seratzanjan.ir/?p=4318
  • نویسنده : گروه اجتماعی صراط
  • ارسال توسط :
  • 15 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای راز موفقیت حوزه‌های سنتی؛ هشدار سید حسن نصرالله به «حوزه‌های دانشگاه‌زده» بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.